Finska 101

Finska måste vara världens "vackraste" språk! Jag är själv halvfinne eller suomenruotsalainen som det så vackert heter på finska, och på senare år har jag börjat intressera mig mer för mitt finska kulturarv.
Första gången jag minns att jag frågade min finskfödda far om något finskt var när jag var ca 12 år, det var kräftkalas vill jag minnas, alla vuxna var kanske inte helt nyktra. Men jag frågade iallafall min kära pappa den kvällen vad det första han hade lärt sig på finska var när han var ett barn i finland. Han svarade "hur fan ska jag veta det" jag tänkte efter lite för fort och frågade genast "hur säger man det". Sedan dess har mitt intresse för finska språket ökat ständigt och nu läser jag det som hemspråk på min skola vilket är väldigt roligt.


här nedan följer lite vanliga fraser:
Obs! U uttalas som O och O som Å Obs!
God dag - Hyvää päivää.
Hej - moi
Hur mår du? - miten voit?
Bra tack! - kiitos hyin!
Vad gör du? - mitä sinä teet?
Jag  äter - minä syön
sitter - istu
går - kävellen
står - sison
Jag älskar dig - minä rakastan sinua
Du är söt - sinä olet söpö
- || - elak - sinä olet ilkeä
- || - ful - sinä olet ruma

hoppas något av detta kan komma till användning!
(et spesielt takk til berit såm jälpte mei met svenskan,kiitos söpöpähkinä!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback